• Slider_13_grudnia

Uczniowie klas 3C i 3D a także gościnnie kilku uczniów z innych klas oraz opiekunowie: Artur Janus, Ilona Gołębiowska, Aleksandra Sałata oraz Jacek Woć w dniu 24.10. 2018 o godzinie 6.00 wyruszyli na podbój czeskiej Pragi. Początkowo senny autokar z każdą godziną budził się do życia - także dzięki Pani pilotowi wycieczki i jej barwnym opisom mijanych miejsc ;) Ostatecznie po długiej podróży dotarliśmy w godzinach popołudniowych do celu podróży.  Pierwszy dzień zwiedzania to Josefov - dzielnica żydowska w Pradze, która wyróżnia się specyficzną architekturą i atmosferą. Na dość małym obszarze znaleźć tam można 6 dużych synagog (każda wybudowana w innym stylu), najstarszy w Europie Cmentarz Żydowski (kirkut), ratusz i salę obrzędową. To wszystko wplecione w niesamowite, nierzadko monumentalne kamienice z pięknymi szczegółami. Dzielnica ta, nie została zniszczona podczas II wojny światowej ponieważ Hitler w tym miejscu chciał stworzyć muzeum "Wymarłej Rasy", co jak wiemy na szczęście mu się nie udało. Po spacerze po dzielnicy Josefov każdy już myślał tylko o ciepłym posiłku, który czekał na nas w hotelu Juno. Zakorkowane miasto i przedłużający się dojazd do hotelu spotęgował głód, ale na szczęście ciepły kurczak, makaron i herbata (ta akurat była dziwna) wynagrodziły nam czekanie. Pozostało zbierać siły na kolejny dzień, który zgodnie z planem miał obfitować w dużą ilość przebytych pieszo kilometrów.

Drugi dzień pobytu zaczęliśmy oczywiście od obfitego śniadania, które miało nam dać siłę na większą część przedpołudnia. Po dotarciu na wzgórze najpierw przeszliśmy obowiązkową kontrolę osobistą (nie wolno posiadać przy sobie ostrych narzędzi, SCYZORYKÓW itp - co dla kielczan było zapewne utrudnieniem), by potem spotkać się z naszym przewodnikiem, który pięknie opowiadał historię Pragi, zamku, katedry i wszystkich zabytków, które nas otaczały z każdej strony. Kupiliśmy łączone bilety do wszystkich obiektów - tak by zobaczyć możliwie jak najwięcej. Zwiedzanie zaczęliśmy od przepięknej katedry św. Wita. Dzięki temu, że wycieczka odbywała się poza szczytem sezonu uniknęliśmy kolejek - w czerwcu lub wrześniu na wejście do katedry trzeba czekać nawet ok 2h. Duże wrażenie zrobiły na nas witraże oraz srebrny grobowiec Jana Nepomucena. Zwiedziliśmy również okolice katedry: place i kamienice. Następnym punktem do zwiedzania była Złota Uliczka - niestety jak zwykle była ogromnie zatłoczona. Od końca XVI wieku zaułek ten był siedzibą zamkowych strażników, potem wprowadzili się tu rzemieślnicy, a na koniec zamieszkała tu praska biedota i cyganeria. Domek pod numerem 22 w latach 1916-1917 zamieszkiwał Franz Kafka. Po przejściu przez Złotą uliczkę udaliśmy się "w dół" mijając po drodze najstarszą winnicę i napawając się pięknymi widokami roztaczającymi się z Hradczan. Obejrzeliśmy również piękne ogrody Wallensteina z pięknymi fontannami, magmową ścianą i białymi pawiami przechadząjącymi się po ogrodach. Po krótkim odpoczynku na ławeczkach, podczas którego nasz przewodnim przedstawił nam historię miejsca i kilka ciekawostek z życia Prażan udaliśmy się w kierunku najstarszego mostu w Pradze: mostu Karola. Nasz przewodnik pokazał nam do jakiej wysokości sięgała woda podczas powodzi tysiąclecia w 2002 i wskazał nam w jaki sposób Praga zabezpieczona jest przed ewentualną kolejną "wielką wodą". Przechadzając się po moście zapoznaliśmy się z uliczną sztuką oraz szerokim wachlarzem zapachów - co ciekawe uczniowie w doskonały sposób potrafili te zapachy rozpoznać. Skierowaliśmy się w stronę Rynku Staromiejskiego. Na rynku znajdują się budynki w wielu stylach architektonicznych, w tym gotycki kościół Najświętszej Marii Panny przed Tynem, barokowy kościół św. Mikołaja i rokokowy Pałac Kinskich. Na placu znajduje się także praski zegar astronomiczny. Rynek i odchodzące od niego uliczki to świetne miejsce na spacery, a także na znalezienie pamiątek dla rodziny - oczywiście wykorzystaliśmy część czasu na małe zakupy, po których wróciliśmy do hotelu na zasłużony odpoczynek.

Ostatni dzień wycieczki to zwiedzanie miejscowości Kutná Hora. Stare Miasto z kościołem św. Barbary i kościół klasztorny pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w dzielnicy Sedlec zostały zapisane na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Zwiedzanie połączone z zakupami i ostatnimi "fotkami" przebiegło spokojnie i w miłej atmosferze. Ruszyliśmy w drogę powrotną i tuż przed północą bezpiecznie dotarliśmy do Kielc. Było fantastycznie!